Beoordelingsgesprekken tijdens de corona-crisis

Gepubliceerd op 15 november 2020 om 10:41

Het einde van het jaar nadert en dit betekent voor veel organisatie dat de beoordelingsgesprekken er weer aan zullen komen. Tijdens een beoordelingsgesprek wordt het functioneren van een werknemer besproken over een recente periode. Bijvoorbeeld van het afgelopen jaar. Maar hoe pak je dit aan nu veel medewerkers een groot deel van het afgelopen jaar thuis hebben gewerkt?

Door de gevolgen van het coronavirus is het voor veel ondernemers met personeel een hectisch jaar. Werken in de 1,5-meter-economie blijkt een flinke uitdaging in een aantal branches. In juni 2020 gaf 36% van de werkgevers aan dat het voeren van functioneringsgesprekken daarom destijds geen prioriteit had. Dit bleek uit een onderzoek van Ondernemen met personeel, ingevuld in de maand juni 2020 door 509 ondernemers en leidinggevende in het MKB.

 

In deze onzekere tijd heeft zorg en aandacht voor medewerkers een hoge prioriteit. B-Talented adviseert ondernemers dan ook om de beoordelingsgesprekken gewoon te voeren. De corona-crisis duurt al even en hoe en wanneer deze eindigt is onduidelijk. Maar desondanks moet de reguliere gesprekscyclus doorgang blijven vinden. Wellicht op een aangepaste manier, hieronder vertellen wij u graag hoe.  

 

De voorbereiding

De schriftelijke voorbereiding kan nog steeds hetzelfde zijn als anders. Verzamel, ook nu deze medewerker (gedeeltelijk) thuis werkt, zo veel mogelijk concrete informatie over zijn of haar functioneren. Informeer bijvoorbeeld naar zijn of haar prestaties bij collega’s, klanten maar ook bij de medewerker zelf. Neem ook de functieomschrijving erbij, zodat je goed voor ogen hebt welke competenties hij of zij precies moet bezitten. Kijk ook naar verslagen van eerdere beoordelings- en functioneringsgesprekken. Zo kun je zien hoe je medewerker zich heeft ontwikkeld, ook nu hij of zij thuis functioneert.

 

Stel op basis van deze informatie een agenda op waarin de te bespreken onderwerpen naar voren komen. Mail deze agenda ook door naar de medewerker zodat hij of zij zich kan voorbereiden. Zo kunnen medewerkers nadenken over wat zij bereikt hebben op het gebied van prestaties en ontwikkeling (bij voorkeur ten opzichte van wat beoogd was, de doelen). Medewerkers kunnen dan ook alvast nadenken over de toekomst, hoe blijven zij bijvoorbeeld goed functioneren als we nog lang thuis moeten werken.

 

Het beoordelingsgesprek

Het daadwerkelijke beoordelingsgesprek zal er dit jaar wel iets anders uit zien. Tijdens de corona-crisis is afstand houden vereist. Het beoordelingsgesprek via FaceTime, Skype, Zoom of Microsoft Teams is daarom een prima oplossing. Zorg er hierbij wel voor dat de videoverbinding stabiel en beveiligd is, zodat er geen andere collega's kunnen inloggen. Zorg dat jij en je medewerker een apparaat gebruiken met een goede camera en een stabiele internetverbinding. Wij adviseren om te videobellen en niet gewoon te bellen. Tijdens een video beoordelingsgesprek kunt u als werkgever beter de emoties en non-verbale communicatie van de medewerker waarnemen.

Maak tijdens het gesprek onderscheid over het functioneren nu (tijdens de corona-crisis) en het functioneren van voor de corona-crisis. Sta hier dus ook bewust stil bij het functioneren van de medewerker nu hij of zij vanuit huis werkt. Benut de medewerker zijn of haar capaciteiten ook thuis optimaal en werkt hij of zij ook thuis aan de gestelde doelstellingen? Maar vergeet ook zeker de periode voor de corona-crisis niet (januari, februari en begin maart).   

Ben als werkgever ook helder en eerlijk over eventuele salarisverhogingen. Ligt toe hoe de organisatie ervoor staat en wat dit financieel voor de organisatie en dus voor de salarisverhogingen betekent. Door eerlijk te zijn zal hier hoogstwaarschijnlijk begrip voor zijn.

Houd het gesprek met uw medewerkers ook na het beoordelingsgesprek op gang. Een permanente dialoog is, zeker nu veel medewerkers thuis werken, enorm belangrijk. Vraag met regelmaat aan de medewerkers hoe het (thuiswerken) gaat en geef ze ook gericht feedback. Zeker de jongere generatie vindt het prettig om regelmatig te horen hoe ze worden beoordeeld, waar hun sterke punten liggen en welke verbeterpunten er zijn (Hoopman, 2019). Eén keer per jaar een functionerings- en beoordelingsgesprek is hiervoor echt te weinig.

 

Hulp nodig?

Vraagt u zich af hoe u, uw medewerkers op een respectvolle manier aan kunt spreken op verbeterpunten? Of hoe u met een beoordelingsgesprek de motivatie van uw medewerkers kunt verhogen? Of heeft u professionele hulp nodig bij het juist voeren van de beoordelingsgesprekken? B-Talented helpt u hierbij graag, neem gerust contact op met 1 van onze HR-adviseurs.

 

Marlijn Zwijgers
HR stagiair | B-Talented
2020-2021


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.