Balans Corona en Werk

Gepubliceerd op 21 september 2020 om 17:00

THUISWERKEN IN CORONATIJDEN

Het kabinet heeft werkgevers opgeroepen om werknemers zoveel mogelijk thuis te laten werken om verspreiding van het coronavirus te verminderen. Begrijpelijk, maar na enkelen maanden beginnen de effecten hiervan steeds duidelijker te worden. Hoe zorg je er als werkgever voor dat je het advies van het kabinet blijft volgen en dat je werknemers gezond en productief aan het werk blijven.

 

WAT ZIEN WE GEBEUREN

Sinds maart is het advies om zo veel mogelijk thuis te werken, dit veranderde veel voor werknemers. De omschakeling naar het digitaal werken, nieuwe manieren van communicatie, het inrichten van je werkplek, het aanpassen van je privéleven passend met het werk en de balans zoeken naar voldoende contact met collega’s.

Daarnaast was er voor werkgevers de vraag hoe ze iedereen een goede werkplek konden bieden. Ook als een werknemer thuis werkt ben je er als werkgever verantwoordelijk voor dat een werknemer een goede werkplek heeft. Zo hebben veel bedrijven werknemers de mogelijkheid gegeven om een goede thuiswerkplek in te laten richten. Door een budget vrij te maken voor een goede thuiswerkplek of door beeldschermen en/of bureaustoelen van kantoor naar huis te halen.

Het wordt steeds normaler dat er veel thuis wordt gewerkt en dat heeft verschillende voordelen met zich meegebracht. Minder reistijd en reiskosten, makkelijker doorwerken bij ziekte en minder verzuimdagen, hogere productiviteit en minder kantoorkosten. Maar ook de negatieve gevolgen worden steeds duidelijker. Zo hebben werknemers het gevoel van isolement, hogere kans op stress, vermenging werk en privé. En voor de werkgever zijn er uitdagingen als het leidinggeven op afstand, ICT uitdagingen en het verliezen van betrokkenheid van werknemers. Nu de negatieve gevolgen van het thuiswerken steeds duidelijker worden, is het belangrijk dat je als werkgever actie onderneemt om deze gevolgen, waaronder uitval van werknemers en/of een verminderde productiviteit, te voorkomen.

De vakbonden hebben vorige maand aangegeven dat er bij een nieuwe situatie ook nieuwe afspraken gemaakt moeten worden. Dit is een eerste signaal dat je als werkgever niet meer om duidelijke afspraken heen kan. Wat de vakbonden bedoelen met nieuwe afspraken zijn bijvoorbeeld een vergoeding voor kosten die je thuis maakt nu je niet meer op kantoor komt, maar ook een afwisseling van thuiswerken en op kantoor werken. Denk er als werkgever dus goed over na wat het toekomstbeeld is (post-corona) en ga dan ook aan de slag om hier afspraken over te maken. Deze afspraken zijn afhankelijk van de keuze voor volledig werken op locatie, volledig thuiswerken of een combinatie van beide.

 

WEER OP LOCATIE WERKEN

Wordt ervoor gekozen om steeds meer op locatie te gaan werken? Blijf dan actief de coronamaatregelen naleven en zorg ervoor dat alle werknemers zich hier ook aan houden. Ondertussen is er als werkgever voldoende tijd geweest om de maatregelen te implementeren op kantoor. Daarnaast zal er ook steeds strengere controle komen op het naleven van de maatregelen op de werkvloer. Door proactief te zijn voorkom je boetes! Wat je als werkgever niet moet vergeten is dat er na een lange periode van thuiswerken een periode van re-integratie nodig is voordat het op locatie werken weer normaal is. Geef leidinggevende handvatten om teams en werknemers weer gewend te laten raken aan het werken op locatie. Bijvoorbeeld het eerder opstaan vanwege reistijd, maar ook het sociale contact weer opbouwen op de werkvloer en het houden van face-to-face overleg. Maak deze veranderingen bespreekbaar en blijf in gesprek om behoeftes en onduidelijkheden op tijd te signaleren.

 

THUISWERK PROTOCOL

Hebben de afgelopen maanden ervoor gezorgd dat het bedrijf anders gaat werken en het thuiswerken vast onderdeel wordt? Zorg dan dat iedereen op dezelfde lijn zit en maak afspraken over wanneer er wel of niet op kantoor wordt gewerkt. Leg vaste thuiswerkdagen van werknemers vast. Vergeet ook niet om een vaste digitale manier te vinden om iedereen op de hoogte te houden en maak dit gewoonte, zodat je iedereen altijd up-to-date kan houden. Bij een permanent karakter van het (gedeeltelijk) thuiswerken hoort ook het aanpassen van het beleid. Wat gebeurt er met reiskosten en parkeerplekken, maar denk ook aan kledingvoorschriften en een verzuimbeleid wat misschien verandert doordat werknemers meer thuis zijn. Vraag hiervoor bij B-talented het (voorbeeld) thuiswerkprotocol op als startpunt van het beleid rondom permanent thuiswerken.

 

OMSCHOLING

Niet alleen het thuiswerken is een veel besproken onderwerp voor bedrijven in deze roerende tijden. Ook moet je als HR bezig zijn met het mogelijke toekomstbeeld van het bedrijf, bijvoorbeeld door verandering van taken van werknemers en hoe je ze daarop voorbereid. Maar ook kan het zijn dat er minder of juist groei van werk is wat effect kan hebben op de hoeveelheid personeel. Ga aan de slag met mogelijkheden voor bij- en omscholing van werknemers en ga met werknemers in gesprek om ook ambities en doelen mee te nemen. Vergeet hierbij niet te kijken naar subsidies die kunnen ondersteunen bij trainingen en/of cursussen. Ben voorbereid op komende veranderingen en neem werknemers mee in stappen die gezet en beslissingen die gemaakt worden.

 

Hulp nodig?

Benieuwd naar wat passend is bij jouw bedrijf en wat je niet moet vergeten op het gebied van HR? Het opstellen van een bedrijfsspecifiek thuiswerkprotocol, het aanpassen van gebruikersovereenkomsten, het analyseren van productiviteit en verzuim of het meedenken met goede communicatie in een nieuwe situatie? Neem contact met ons op, wij denken graag met je mee!

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.