Mijn organisatie meer wendbaar... Maar hoe dan?

Gepubliceerd op 11 juli 2020 om 00:00

 

Yes! Mijn onderneming meer wendbaar... Maar hoe dan?

Ben gerust, dit is niet het zoveelste stuk tekst dat gaat over Corona en de impact op uw onderneming. Maar Corona is wel een schitterend en pijnlijk voorbeeld van een ontwikkeling in de context van organisaties, die aantoont dat uw onderneming voldoende flexibel moet zijn om hierop in te kunnen spelen. Dus los van alle actuele Corona-perikelen is het van groot belang dat uw onderneming wendbaar is als de situatie daarom vraagt!

 

‘Maar hoe dan?’ Dit vragen vele ondernemers zich af. Zeker als u als ondernemer bent gegroeid van een (startend) succesvol pionier tot een ware werkgever met personeel en allerlei verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken. Met dit artikel geef ik wat praktische inzichten, die u kunnen helpen met deze uitdaging.

 

De kern van duurzaam wendbaar zijn zit hem in het ‘organisatieontwerp’. De kunst is om de harde kant van uw bedrijf: het HET (organogram, functies, processen, IT, rapportages, overlegstructuur) continu in lijn te brengen met de zachte kant van uw bedrijf: het ZIJ, WIJ en IK (de sfeer, teamspirit, uw organisatiecultuur, de talenten en bevlogenheid van uw medewerkers). In de vaak Engelstalige wetenschappelijke managementliteratuur noemt men dit ‘alignment’ (Jones, G.R. Organizational theory, Design and Change, 2013).

 

‘Klinkt mooi, maar dan nog: Hoe dan?’ Terechte vraag! Succesvol alignment is uitermate uitdagend en vraagt aandacht en tijd. Maar het is de investering dubbel en dwars waard! En het is een veranderproces dat u als eigenaar/directie/management in de vingers wilt krijgen! Wat het soms complex maakt, is dat de oplossing allerlei organisatieaspecten raakt, en dus vraagt om een integrale aanpak. Een model dat u hierbij kan helpen is het DOM ® (Door Ontwikkel Model ®).

De grootste succesfactor om aan de slag te gaan met wendbaarheid, zit hem in de mensfactor! Door uw medewerkers actief hierin te betrekken, ontstaat er draagvlak en mobiliseert u interne denkkracht. Met een aantal van uw medewerkers (cultuurdragers; change agents) gaat u nadenken over de volgende zaken:

  • Hoe ontwikkelen we deze competenties op een duurzame manier?
  • Waar staat onze organisatie en wat is onze ambitie?
  • Welke ontwikkelingen spelen in onze omgeving?
  • Op welke ontwikkelingen moeten we anticiperen?
  • Wat zijn daarmee onze strategische speerpunten?
  • En wat zijn onze kernwaarden: Wat verbindt ons en waar staan wij voor?
  • Wat vraagt dit van ons als directie en management op het vlak van leiderschap?
  • Welke competenties hebben onze medewerkers nodig?
  • Hoe ontwikkelen we deze competenties op een duurzame manier?
  • Hoe verbeteren we onze onderlinge samenwerking om naar onze klanten toe nog succesvoller te zijn?
  • En wat vraagt dit qua cultuurontwikkeling?

 

Het menselijk kapitaal (HR) binnen uw bedrijf is echt het belangrijke kapitaal is dat u als ondernemer ter beschikking heeft. Betrek daarom (een aantal van) uw medewerkers om uw organisatie klaar te maken voor de (soms onstuimige) toekomst. Bouw een moment van reflectie in en werk stapsgewijs naar een professionelere organisatie, die ook naar de toekomst toe wendbaarder is en blijft! Bijkomend effect: Talenten worden gaandeweg zichtbaar en collega’s raken steeds meer bevlogen bij hun werk. Uw mensen raken meer bevlogen en loyaler!

 

‘Is dat nu allemaal nodig, hebben we daar nu eigenlijk wel tijd voor?’ Ik hoor het u denken. Laat u inspireren door vele klanten van B-Talented en reNsultaat organisatieontwikkeling die u hierin voor gingen. En hopelijk zegt u ook ‘ja’ tegen deze uitdaging!

 

Stephan Rens, strategisch businesspartner van B-Talented.

 

Noot:   Stephan Rens is strategisch businesspartner van B-Talented. Zijn bedrijf reNsultaat organisatieontwikkeling trekt samen op met B-Talented op het vlak van HR, organisatiekunde en leiderschapsontwikkeling.

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.