Exitgesprek

Gepubliceerd op 8 december 2021 om 19:04

Waarom medewerkers jouw organisatie verlaten

 

Momenteel leven we in een krappe arbeidsmarkt. Dit betekent dat er meer vacatures zijn dan dat er mensen zijn die op zoek zijn naar werk. Des te vervelender het is als een medewerker besluit om jouw organisatie te verlaten. Echter kan je een vertrekkende medewerker ook omzetten naar iets positiefs. Maar hoe dan?

 

Breng de reden van vertrek in kaart

Een vertrekkende medewerker is nooit fijn. Er vertrekt kennis, collega’s moeten tot er vervanging is geregeld tijdelijk werk overnemen en het uitzetten van de vacature kost geld en tijd. Echter kan een vertrekkende medewerker ook positieve effecten hebben voor jou als organisatie, zolang je het vertrek goed aanpakt.

 

In de huidige arbeidsmarkt zijn veel werkgevers op zoek naar hetzelfde soort personeel. Het spreekwoordelijke “Vissen in dezelfde vijver”. Dit betekent ook dat er door werkgevers wellicht medewerkers bij jouw organisatie worden benaderd waardoor een medewerker kan besluiten om jouw organisatie te verlaten. Des te belangrijker is het voor jou als werkgever om duidelijk in kaart te brengen wat de redenen zijn dat medewerkers jouw organisatie verlaten, met als doel om toekomstig verloop te beperken.

 

Exitgesprek

Een tool om de vertrekredenen voor jouw organisatie in kaart te brengen is het exitgesprek. Zodra een medewerker aangeeft de organisatie te verlaten adviseren wij een gesprek in te plannen met HR en de vertrekkende medewerker. In dit gesprek sta je stil bij de reden waarom de medewerker vertrekt. Dit geeft een goed beeld van hoe jij gezien wordt als werkgever en het geeft je informatie over welke zaken je kan verbeteren en dit kan het vertrek van andere collega’s voorkomen.

 

Onderwerpen Exitgesprek

Er zijn verschillende redenen waarom een medewerker de organisatie verlaat. Het kan zijn dat er in de privésituatie iets veranderd is, de werkdruk wordt als te hoog ervaren of dat de medewerker bijvoorbeeld geen ontwikkelmogelijkheden meer heeft maar wel ambitie. Om de vertrekredenen helder te krijgen voor jouw organisatie adviseren wij om de welbekende 4 A’s te gebruiken voor de vragen die gesteld kunnen worden tijdens dit gesprek:

 

Arbeidsinhoud:

De taken die de medewerker uitvoert, de mogelijkheden om iets bij te leren, de ruimte die de medewerker krijgt om zelf de werkwijze te bepalen of eventuele beslissingen over het werk te nemen.

 

Arbeidsomstandigheden:

De fysieke omgeving waarin arbeid wordt verricht. Denk hierbij aan factoren als lawaai, klimaat, lichamelijke belasting, gevaarlijke stoffen etc.

 

Arbeidsvoorwaarden:

De voorwaarden waaronder mensen bereid zijn de gevraagde arbeidsprestatie te leveren. Denk aan de primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden.

 

Arbeidsverhoudingen:

De mate waarin en de manier waarop werknemer en hun vertegenwoordigers inbreng hebben in het beleid van de onderneming.

 

Afscheid nemen

Vergeet ook niet om op een goede manier afscheid te nemen van een medewerker die besloten heeft de organisatie te verlaten. Door op een goede manier afscheid te nemen, zal de medewerker ook positief terugkijken naar zijn tijd bij jou als werkgever. Hiermee creëer je ambassadeurs voor jouw organisatie die jou als werkgever aanbevelen bij werkzoekenden.

 

In de huidige arbeidsmarkt geen overbodige luxe…….

 

Hulp nodig?

Mocht je exitgesprekken in willen voeren in jouw organisatie maar heb je hier hulp bij nodig? Laat het ons dan weten, wij ondersteunen je hierbij graag.

 

Eef de Laat

HR Adviseur


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.